Martina.blogg.se

There are so many beautiful reasons to be happy!

Över tre timmar ren grymhet!

Allmänt Permalink1
Då var vi hemma igen, jag och Tindra. Vi har varit på vår resa till Krakow som vi väntat på så länge.
Vi bodde på ett litet familjehotell precis bredvid Stare Miasto, marknadsplatsen. Fantastiskt läge!

Hotellet var riktigt bra. Sängen var kanske lite hård men fräscha sängkläder, fint städat och ägarna var trevliga. Tindra som är väldigt kinkig hade väl lite mer att önska på frukosten men jag blev mätt. Jag fick en helt underbar hummus eftersom jag inte äter kött.

Syftet med resan var att besöka Auschwitz så det hade vi bokat redan hemifrån. 150 slotti (ca 37€) kostade det och då ingick transfer dit och tillbaka. Det tog lite på en timme och femton minuter att åka dit. Väl på Auschwits fick vi hörlurar och samlades i en grupp om ca 20 personer. Vi fick en guide som pratade engelska men med polsk brytning. Först tyckte jag hon verkade riktigt snobbig men det var nog bara ett första lite sämre intryck. Hon var extremt kunnig. Hon kunde svara på alla frågor och hon berättade så det gjorde ont.
monumentet innehåller aska och benrester av människor som avrättades i Auschwitz

Vi vandrade runt i Auschwitz i ca två- två och en halv timme och det kändes verkligen inte så länge. Flera gånger fick jag bita ihop för att inte bryta ihop. Det var fruktansvärt att se alla barnskor, alla hårtestar, alla foton, resväskor, kärl, hårborstar mm.
Under bilderna står namn, fångnummer, ankomstdag och dödsdag

Jag tror att det är många som borde besöka Auschwits för att förstå grymheten i vad som faktiskt hände. Det får aldrig hända igen, aldrig någonsin! Det finns människor idag som påstår att det aldrig hänt, jag förstår inte hur deras hjärnceller jobbar. Om dom alls gör det! Jag bet ihop och jag klarade mig bättre än jag själv trodde tills vi kom till gaskammaren och ugnarna, då rann tårarna och det gjorde fysiskt ont i bröstet. Förbannade grymhet!

Efter gaskammaren var rundturen på Auschwitz 1 slut och vi fick en välbehövlig paus. Sen åkte vi med vår transfer några kilometer till Auschwitz-Birkenau. Här gick vi runt i ca en till en och en halv timme. Här gick vi utomhus i strålande solsken, vilket kändes som ett hån när det var så fruktansvärda gärningar vi fick höra om. Till Auschwitz-Birkenau skeppades människor i tågvagnar och vissa skickades direkt i "duschen" medan andra hamnade jobba ett tag. Det var en ren och skär avrättningsplats!
Här kom tågen in i Auschwitz-Birkenau. Det här är nog den riktiga "highway to hell".

Det här var en upplevelse som satt sina spår!

Man blir aldrig den samma man var innan man besökte Auschwitz.

Mitt tips ifall nån funderar på att besöka Auschwitz är att ta guidad rundtur, jag vet inte ens om man kan gå själv. Men för oss gav guidningen så mycket och jag kommer åka igen, inte för att jag hemskt gärna vill men för att jag har fler barn som jag vill att skall se och förstå.
#1 - - yesc.se:

Låter som en mycket givande rundtur. Skulle vara intressant att åka dit själv och se allt. Hur hemskt det än är tror jag att det skulle vara lärorikt att se med egna ögon.

Svar: Det är otroligt lärorikt och känslosamt! Jag kommer åka igen med min son när han är tillräckligt stor.